Halaman

Sabtu, 30 Januari 2016

Otak 2

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
PERBEZAAN OTAK,  AQAL DAN CAHAYA AQAL
(Huraian ringkas sahaja)
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

Aqal dan otak adalah dua jisim yang berbeza walau pun terdapat kaitan antara kedua2 nya.

OTAK
□□□□□

Otak adalah jisim kasar di dalam tempurung kepala yang dapat dilihat oleh pancaindera (atau melalui alat letronik). 

Otak di miliki oleh manusia, jinn dan haiwan.

AQAL
□□□□□

"Aqal" adalah jisim halus didalam "batin otak".

Ia tidak dapat dilihat oleh mata kasar atau melalui peralatan2 sains.   Ia hanya dapat di lihat dengan "ainul basirah " @ "matahati" yang dibukakan oleh Allah Ta'ala.

"Aqal" secara umumnya di miliki oleh manusia dan jinn sahaja. Iaitu memiliki daya fikir untuk menentukan baik jahat, suci dan kotor, mulia dan hina! Maka jatuh taklif syara' atas atas kedua2 makhluk ini dan akan menerima balasan baik dan jahat di akhirat nanti - iaitu berupa syurga atau neraka!

Pada hakikatnya haiwan tidak mempunyai 'aqal" tetapi cuma mempunyai "naluri" atau "gerak hidup" atau dipanggil "ruh idhafi" pada istilah Ma'rifat.

Melalui "naluri" inilah haiwan melakukan aktiviti, makan, minum, hubungan jantina dll. 

Haiwan tidak dapat berfikir, maka tiada "taklif syara" atas nya. Di akhirat nanti sekalian haiwan akan menjadi debu.

PEMBAHAGIAN AQAL
□□□□□□□□□□□□□□□□□

Aqal itu 4 macam:

🍁AQAL MAAD
~~~~~~~~~~~
Aqal ini aqal bangsa yang hanya memikirkan tentang kehidupan di atas dunia semata-mata. Ini mempunyai beberapa bahagian- boleh membawa kebaikan kepada dunia material atau pun boleh merosakkannya.

Aqal jenis ini tidak terikat dengan wahyu dan tidak mendapat pancaran cahaya Ketuhanan.

🍁AQAL MAASH
~~~~~~~~~~~

Ini aqal  yang mula memikirkan soal2  Ketuhanan,.akhirat  dan pembalasan. 

Mula timbul kecenderungan untuk memikirkan hal-hal ketuhanan, kebaikan keburukan, akhirat, syurga, neraka! Aqal jenis ini sudah menerima pancaran cahaya matahati (cahaya keKetuhanan.) Atau boleh disebut Aqal bangsa Iman.

Dari sudut Tauhid dan Ma'rifat, ini adalah aqal orang beriman pada permulaan Iman nya. Ia tidak terbuka kepada Alam Ketuhanan yang tinggi.

🍁AQAL NUR
~~~~~~~~~~

Aqal yang menerima pancaran "Cahaya Ruhaniyyah" dari hati pada peringkat lebih tinggi. Ini aqal darjat orang Mu'minin dan Solihin.

Dari sudut Tauhid dan Ma'rifat, aqal peringkat ini adalah aqal hamba2 Allah yang menuntut jalan Ma'rifat serta memperoleh pancaran cahaya Ma'rifat dari hati.  Maka bercahaya lah aqal ini dengan cahaya Ma'rifat.

🍁AQAL SIRR (RAHSIA)
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aqal peringkat tertinggi yang menerima pancaran "Cahaya Rabbaniyyah yang mutlaq" di miliki oleh Rasul, Nabi dan Aulia Allah.  Ia menerima Ilmu Hikmah dan Ladunni.

Aqal bangsa ini tidak di pengaruhi oleh nafsu2 kejahatan atau iblis.  Ia telah bebas merdeka dari semua bentuk pengaruh duniawi.  Ia hanya memikirkan soal Ummat dan Ma'rifat Ketuhanan.

Inilah peringkat aqal Ulama Ahli Mujtahidin, yang bertanggungjawab menerbitkan hukum hakam Agama. 

Maka faham kita tentang Hadith Nabi yang melarang menggunakan Aqal pemikiran untuk mentafsirkan Qur'an.  Yang Nabi maksudkan aqal itu adalah tiga macam aqal yang tersebut di atas.  Ada pun Aqal sirr inilah aqal yang suci murni tiada tercemar dengan apa jua unsur nafsu kekejian,.dunia, makhluk dan iblis...  semua nya telah binasa.

bersambung dengan cahaya Aqal....

Ini suatu penjelasan ringkas....

CAHAYA RUHANI MENERBITKAN CAHAYA NURANI - CAHAYA AQAL.
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Kita telah menyebut bagaimana terjadi "cahaya Ruhaniyyah" didalam hati. Iaitu hasil dari zikrullah yang istiqamah.

"Cahaya Ruhani" ini pula akan naik ke batin otak menerbitkan cahaya suci aqal di panggil  "Cahaya Nurani"  .

Apabila ini berlaku, Aqal itu bukan lagi aqal biasa tetapi ianya menjadi Aqal yang mempunyai kebijaksanaan. Ia menjadi Aqal yang mengenal ketuhanan dan memiliki kehalusan Iman dan Ma'rifat. Ini yang dimaksudkan dengan Imam Jilani رضي الله عه sebagai "Aqal yang bijaksana".

"Aqal yang bijaksana" ini mempunyai beberapa tingkatan menurut ketinggian Ma'rifat seseorang. Tingkatan tertinggi adalah Aqal yang diberi kepada Rasul, Nabi dan Aulia Allah.

Jika kita benar2 menghalusi huraian ini, maka kita akan faham pada hakikatnya bukan aqal itu berdiri sendiri melainkan ianya menerima pancaran daripada hati.

Dengan perkataan lain "aqal" akan bersifat dan bertindak mengikut pancaran /isyarat yang di terima dari hati.

Jika pancaran yang sampai kepada hati itu "cahaya ketuhanan" (cahaya Ruhaniyyah) maka aqal itu berperanan sebagai "Aqal yang bijaksana" yang mempunyai Iman danMa'rifat - memikirkan kepada Ketuhanan. Jika pancaran yang diterima itu berupa keduniaan, maka aqal akan bertindak untuk memikirkan hal-hal keduniaan sahaja. Demikian pula apabila aqal menerima pancaran hati berupa nafsu syahwat dan bisikan Iblis, maka ia akan berperanan sebagai "ejen nafsu dan Iblis" untuk merosakkan dirinya dan membawa kebinasaan kepada orang lain.

Anda perhatikan sekali lagi - bukan "aqal" itu berdiri sendiri. Bahkan ia menerima pancaran hati. Ia bertindak sesuai dengan isyarat dari hati. Ini yang dimaksudkan oleh Imam Ghazali رضي الله عه bahwa 'HATI" itu "RAJA" sementara aqal dan anggota tubuh yang lain adalah "BALA TENTERA"nya.

Apabila "RAJA" itu baik maka sekalian tenteranya akan bergerak kepada kebaikan. Apabil "RAJA" itu jahat dan zalim, maka dia akan memerintahkan segala TENTERANYA" kepada kejahatan dan kezaliman!

Moga membantu kefahaman.

Wallahu A'lam

✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳

Pesanan
Forum Whatsapp
MAJLIS TAZKIRAH JILANI

✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...