Halaman

Sabtu, 30 Januari 2016

Imam al-ghazali

[30/01 10:42 PM] Hq Ustaz Aboo: semua orang laki2 dan perempuan yang akil baligh boleh ambil bai'ah Toriqah dan amal zikrullah dan amalan lain yang berkaitan
[30/01 10:44 PM] Hq Ustaz Aboo: bahkan mengikut Fatwa Ulama Ahlus Sunnah ianya menjadi wajib kerana tiada seorang pun terlepas dari penyakit2 hati.  sedangkan untuk mengubat penyakit hati mesti di rawat oleh pakar ruhani..   👉🏽 Shaikh Mursyid @ Ahli Sufi @ Ahli Ma'rifat
[30/01 10:46 PM] Hq Ustaz Aboo: ☝🏼👳 Sebab kewajipan ini lah Imam Ghazali yang sudah tinggi  ilmu syari'at nya,  tinggalkan jawatan Guru Besar Nizomiyyah untuk tuntut ilmu dengan Shaikh @ Ahli Sufi @ Ahli Ma'rifat selama 11 tahun...

☝🏼👳 kisah ini ramai tak tahu..   jika tahu pun banyak yang pejam mata...!
[30/01 10:50 PM] Hq Ustaz Aboo: ye ramai tak tahu.  Kebanyakan nya anggap Imam Ghazali terus menjadi Ulama dan Auliya Allah.. Mereka tak tahu kisah sebenar Imam Ghazali pada awal hidup nya.. dan kemudian nya apabila beliau sedar diri beliau penuh mazmumah...  👈🏽 ramai hairan... 👳
[30/01 10:53 PM] Hq Ustaz Aboo: Berikut adalah pengakuan Imam Ghazali sendiri di dalam Kitab Beliau Munqiz Min-Ala-Dhalal :

“Aku lihat diriku tenggelam dalam samudera godaan dan rintangan. Segala pekerjaanku dan yang terbaik ialah mengajar dan mendidik kutinjau sedalam-dalamnya. Jelas, aku sedang memperhatikan beberapa ilmu yang tidak penting untuk perjalanan ke akhirat.Apa niat dan tujuanku dengan mengajar dan mendidik, nyatalah tidak sebenarnya ikhlas yang murni kerana Allah Taala, melainkan dicampuri oleh pengaruh ingin kepada kedudukan dan kemasyuran. Maka terasalah kepadakuu bahwa aku sedang berdiri dipinggir jurang yang curam , diatas tebing yang hampir gugur. Aku akan dijatuh keneraka jika tidak segera merubah sikap. "

Demikian adalah kata2 Imam Ghazali ketika nama beliau sedang di julang tinggi sebagai Hujjatul Islam. Beliau pula menjadi Guru dan rujukan para Ulama ketika itu di sebabkan ketinggian ilmu beliau.

Mungkin ada pembaca musykil....... !!!

Bagaimana mungkin seorang ilmuan Islam yang kaya dengan berbagai ilmu - ilmu tafsir, hadith, lughah, nahwu, saraf. mantiq, bayan, sirah dll boleh menjadi riya' atau bercita2 mencari kemasyuran?

Sungguh ajaib bukan...?

Bagaimana seseorang yang sarat dengan berbagai ilmu di dada mempunyai cita2 selain Allah? 
Bagaimana seseorang yang bergelar Alim Ulama boleh jadi tidak ikhlas? 
Bagaimana seseorang Alim besar tidak berupaya khusyu dalam Solat.?

di mana silap nya? 
di mana kekurangan nya? 
di mana kecacatan nya?

bersambung.... 
Insya Allah..
[30/01 10:53 PM] Hq Ustaz Aboo: ☝🏼👳 bingkisan pengakuan Imam Ghazali di kemuncak cipta nama di dunia keilmuan...
[30/01 10:55 PM] Hq Ustaz Aboo: ☝🏼👳 itu adalah kata2 beliau sebelum bai'at dan bersahabat dengan Ahli Ma'rifat
[30/01 10:57 PM] Hq Ustaz Aboo: sambungan kisah Imam Ghazali.... ( siri 3)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

[Quote="catatan penting"]
Bagaimana mungkin seorang ilmuan Islam yang kaya dengan berbagai ilmu - ilmu tafsir, hadith, lughah, nahwu, saraf. mantiq, bayan, sirah dll boleh menjadi riya' atau bercita2 mencari kemasyuran?

Sungguh ajaib bukan...?

Bagaimana seseorang yang sarat dengan berbagai ilmu di dada mempunyai cita2 selain Allah? 
Bagaimana seseorang yang bergelar Alim Ulama boleh jadi tidak ikhlas? 
Bagaimana seseorang Alim besar tidak berupaya khusyu dalam Solat.?

di mana silap nya? 
di mana kekurangan nya? 
di mana kecacatan nya? [/qoute]

===============================

Adakah keadaan di atas menjadi suatu kemusykilan?

Persoalan nya : Adakah keberadaan ilmu yang banyak di dada di sebabkan bacaan dan hafalan cukup untuk menjadikan seseorang itu beriman dengan Tauhid yang benar?

Adakah semata2 dengan pengetahuan yang banyak itu mampu menjadikan seseorang itu bersifat zuhud, qanaah, wara', siddiq?

Adakah semata2 dengan bacaan2 dalil mampu menjadikan seseorang khusyu' di dalam solat nya?

Adakah semata2 dengan mentelaah kitab2, seseorang mampu melepaskan diri nya daripada 'ujub dan ria'?

Jawapan nya ada didalam kisah Ulama besar ini.....!

Imam Ghazali sangat mengetahui akan kewajipan khusyu' didalam solat, kerana ianya di jadikan syarat orang beriman oleh Allah Ta'ala. Perhatikan ayat ini....

Firman Allah :

قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (1) Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. [Al-Mu'minoon : 1,2]

Beliau juga sangat arif akan bahaya ria' dan ujub, kerana ianya merupakan setengah dari syirik hati/ syrik maknawi

Bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :

"Sesungguhnya yang paling aku khuatirkan atas kamu sekalian adalah syirik tersembunyi (syirik khafi), riya'. Pada hari Qiamat, ketika memberi balasan manusia atas perbuatannya, Allah berfirman, "Pergilah kalian kepada orang-orang yang kalian tujukan amalanmu kepada mereka di dunia. Lihatlah, apakah engkau dapati balasan di sisi mereka?" (Imam Ahmad, hadits shahih)

Demikian lah di dalam semua persoalan yang beliau hadapi, beliau lebih mahir pengetahuan nya, lebih bijak di dalam hujjah nya. Bahkan beliau sendiri memberi nasihat kepada manusia supaya bersifat dengan sifat2 kepujian dan kemuliaan itu. Ertinya beliau menyampaikan pada manusia suatu ilmu yang beliau sendiri tidak mampu melakukannya.

Bukan kah ini suatu dosa yang sangat berat.? 
Bukan kah ini suatu perbuatan yang akan di pertanggungjawabkan oleh Allah Ta'ala di kemudian hari?

Kesedaran kepada keadaan yang pincang ini lah yang menjadikan Imam Ghazali sangat berdukacita dan jatuh sakit sepertimana kisah nya akan datang...

Wallahu A'lam

bersambung Insya Allah....
[31/01 12:44 AM] Hq Ustaz Aboo: sambungan Kisah Imam Ghazali..... (siri 4)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

sambung pertarungan Imam Ghazali dengan nafsu pangkat duniawi, ketinggian kedudukan, kemasyuran .....

Kata Imam Ghazali :

"Lama juga aku berfikir. Maka timbul keinginan untuk meninggalkan kota Baghdad dengan kesenangannya. namun kemudiaan urung juga, Hati masih ragu2. Keinginan keras di waktu pagi untuk menunut kebahagiaan abadi, menjadi lemah di petang hari.....! Nafsu duniawi menarik hatiku kepada keduniaan, nama dan pengaruh.

namun iman berseru, : "bersiap lah, umur makin berakhir, sedangkan perjalanan masih jauh lagi. Ilmu dan amal kamu cuma sombong dan pura2 ; jika tidak sekarang, bilakah akan bersiap? "

Kemudian bertambah keras untuk bebaskan dirii, namun syaitan kembali pula syaitan, bisikkan : Ini hanya pemikiran sementara saja, jangan kau tinggalkan kedudukan yang tidak tinggi ini>"

Demikian lah aku terumbang ambing di antara dunia dan akhirat, hampir 6 bulan, iaitu sejak bulan Rajab tahun 488H.

Akhir nya keadaan telah memuncak tak dapat lagi melakukan tugas mengajar. Untuk menyenangkan para mahasiswa, aku memaksa diri mengajar, namun tidak sepatah kata pun keluar dari mulutku. Hal ini sangat menyedihkan. Nafsu makan pun hilang, kesihatan merosot.

Akhir nya doktor pun sudah putus asa. Untuk penyakit di dalam hati, tidak lain obatnya melainkan istirehat, membebaskan hati dati segala yang menanggung nya, kata mereka...!

Dengan segnap jiwaku, hatiku menjerit kepada Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Di ringkaskan kisah di atas
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

🌷Imam Ghazali terumbang ambing antara "kemahuan Iman untuk meninggalkan jawatan dan uzlah di satu pihak "  dan  di pihak lain " nafsu pangkat dunia mencengkam supaya beliau terus kekal dengan jawatan beliau sebagai Guru Besar yang menjadi rujukan Ulama satu dunia.

🌷 Nafsu berkata : Jika engkau tinggalkan kedudukan engkau, tiada siapa pandang engkau lagi.  Kau akan hilang semua pengaruh dan kebesaran engkau.

🌷Iman mendesak :  Jika engkau tak berubah sekarang, engkau dalam bahaya besar....  bahaya terjun ke neraka.

🌷Ada beberapa kali beliau cuba gagah untuk  mengajar murid2 nya, tetapi ketika mula sessi pembelajaran, .mulut beliau terkunci,  tak dapat berkata sepatah perkataan pun. 

🌷 Kesan dari perebutan Iman dan nafsu ini menjadikan beliau jatuh sakit. Doktor yang merawat beliau merumuskan tiada ubat untuk sakit Imam Ghazali ini.  Melainkan satu saja iaitu uzlah meninggalkan segala nya.

🌷Imam Ghazali terlantar sakit  dan tak dapat mengajar selama 6 bulan.

🌷  Pertarungan Iman dan nafsu ini menyebabkan Imam Ghazali menjerit mohon pertolongan Allah kerana tak mampu menanggung kesakitan misteri beliau.

🌷 Akhir nya Tuhan Yang Maha Pemurah menjawab rintihan qalbu Imam Ghazali.

bersambung kisah nya Insya Allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...