Halaman

Rabu, 1 Ogos 2012

~lamaran bertindih~

Bismillah...
banyak lagi benda @ ilmu yang belum kita tahu tentang wanita...sekalipun kita memang dilahirkan wanita...penulis sendiri masih dalam pembelajaran...apa yang penulis ungkapkan..tanda tanya dari seorg wanita..penulis cuba rungkaikan apa yang tersimpul..sayangnya Allah pada wanita...banyak titpan cinta diberikan untuk mereka yang bergelar perempuan. jangan di keluh andai itu yang diperintah.itu tandanya Dia benar-benar TAKE CARE..caring..kan..sweet sgt2..sweetnya lagi andai kita yang patuh..itu tanda cinta kita pada Dia bila kita patuh..bila Dia yang kita rindukan..selalu sebut2 namaNya..lagi  Dia suka...dan Dia pasti mencemburui kita bila hati kita..kita lebih2kan cinta kepada yang lain...

sedikit titpan yang ingin dikongsi bersama...

*                                                                *                                                        *

"Janganlah seorg lelaki melamar di atas lamaran saudaranya hingga ia menikahi atau meninggalkannya."(riwayat Bukhari dan Muslim)
menurut ulama' pelakunya dianggap derhaka terhadap Allah dan Rasulnya.

"bagaimana jika ianya berlaku??"

jika yg dinikahinya lelaki kedua,padahal telah dilamar olh lelaki yg pertama,maka pernikahanya dianggap sah,sekalipun ia dianggap berbuat derhaka,krn yg dilarang itu merebut lamaran org lain dan pernikahanya tidak dibatal.

PENGECUALIAN
1.Jika seseorg lelaki melamar seorg wanita,lalu ia melihatnya dan wanita itu melihat dirinya,tetapi wanita itu menolak dan  belum ada kesepakatan,maka lelaki lain boleh melamarnya,sebgaimana yg di jelaskan pada hadis sebelumnya,hadis Fatimah binti Qais r.a. ketika dirinya dilamar oleh Muawiyah dan Abu Jahm maka Nabi s.a.w bersabda. "Adapun Abu Jahm,ia tidak meletakkan tongkatnya dari pundak lain(ringan tangan),sedang muawiyah adalah seorg yg fakir dan tidak mempunyai harta benda,menikahilah Usamah."

2. Jika pelamar pertama adalah lelaki fasik, maka menurut pendapat yang kuat, lelaki yg soleh boleh melamar diats lamaran lelaki fasik tersebutapabila yg dilamar juga solehah dan taat agamanya. membiarkan lelaki yg pertama tadi merupakan suatu kerosakkan besar..


*                                    *                                                 *

selepas tunang kontrak..jgn pula jadi cemburu buta..mencemburi...bukan haq kita...rugikan..jadi nasihat penulis..laksanakanlah apa yg perlu andai pembaca telah bersedia..jgn jadikan ianya layang2 yg bertali tapi tiada pemegangnya...JGN jadi umpama lembu cucuk hidung..turuti saja...tapi tak tau apa yang dituruti itu apakah benar @ salah..


ramai yg melamar..
jgn akhirnya jadi berputar-putar..

^_^
inniakhofullah@butterwrdfly

2 ulasan:

  1. Ada isi yang perlukan penerangan..ada kemusykilan..krg paam ckit..btw...BEST,good job..hiokhhikk

    BalasPadam
  2. cik nurul syg kena bgtau pe yg terkurang paam tu..
    nanti blh dhiya'ul-haq terangkan yg termampu...
    yg tak mampu insya-Allah sama2 kita cari..
    xie xie..
    semuanya dari Allah..
    yg lemah tu kekrgan ambe sendiri,betulkan ek jika salah..
    tQ cik nurul
    ^_^

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...