Halaman

Selasa, 2 Februari 2016

Kisah Imam Ghazali siri ke 8

sambungan ...

■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

IMAM GHAZALI TEMUI MUTIARA YANG TIADA TERNILAI HARGANYA.

Berkata Imam Ghazali di dalam Kitab Munqiz Ala-Adh Dholal :

"Selama waktu berkhilwah itu terbukalah bagiku rahsia yang tak terhitung jumlahnya,tak mungkin di istiqsa ( membahas sesuatu sejauh-jauhnya dan sedalam-dalamnya )  Yang ku katakan untuk mengambil manfaatnya – ialah aku benar2 yaqin, kaum  Sufi (Ahli Ma'rifat @ Shaikh Mursyid )  itulah yang benar2 telah menempuh jalan yang di kehendaki Allah Ta’ala.  Merekalah  golongan yang paling utama cara2 hidup nya, paling tepat tindak laku nya dan paling tinggi budipekertinya. 

Bahkan andaikata aqal para uqala, hikmah para hukama, dan ilmu para ulama yang tahu rahsia syara’,  semua itu di himpun untuk menciptakan suatu cara yang lebih utama dari cara Ahli Sufi itu, tiada akan memberi hasil;  sebab segala gerak geri mereka (ahli Sufi) baik zahir maupun batin, di terangi cahaya Kenabian. 

Di dunia tiada cahaya yang lebih terang dari nya. Pendeknya, apakah yang d katakana orang tentang suatu di jalan yang di mulai – sebagai syarat pertama – dengan membersihkan hati, mengosongkannya sama sekali dari segala suatu selai Allah Ta’ala?  Sedang kunci pembuka pintu -nya laksana takbiratul ihram bagi solat ialah istighraq hati denga zikir kepada Allah.  Akhir nya sama sekali fana’ pada Allah Ta’ala ;  keadaan fana’ ini penutup bagi taraf pertama, yang hampir masih didalam batas ikhtiar dan kasab. Padahal ini sebenranya merupakan permulaan toriqat sedang yang sebelumnya itu hanya lah merupakan dihliz(kecil) menunjuk kepada nya.

Dari awal Toriqat ini mulai lah peristiwa2 mukasyafah dan musyahadah hingga akhirnya dalam keadaan  jaga mereka dapat melihat Malaikat dan arwah para Nabi, mendengar suara mereka dan mendapat pelajaran dari mereka. Dari tingkat ini  naik pula ke beberapa tingkatan yang meninggi jauh di atas ukuran kata2.  Tiap usaha untuk melukiskannya dengan kata2 tentulah akan sia2, sebab setiap kata yang di pakai pastilah mengandung salah faham yang tak mungkin menghindarkannya.

Akhir nya sampailah ia ke darjat yang begitu dekat kepada Nya, hingga ada orang yang hampir mengiranya “hulul”  atau “ittihad” atau “wusul”  semua kiraan itu salah dan ini telah kami terangkan dalam karangan kami Al-Maqsidul Aqsa (Tujuan Terakhir).   Barangsiapa mengalami nya hanya akan dapat mengatakan bahawa itu suatu hal yang tak dapat di terangkan, indah, baik, utama, dan jangan lah lagi bertanya.

Pendeknya barangsiapa yang belum di kurnia Tuhan mengalaminya belum lah ia mengenal haqiqat Kenabian.  Lebih dari namanya belaka. Sebenarnya karomah Auliya adalah bidayah Anbiya’  yang demikian itu adalah hal Rasulullah  ﷺ  ketika khilwah di bukit Hira’  hingga orang2 Arab berkata Muhammad jatuh cinta kepada Tuhannya. Hal ini dapat di faham dengan “zauq” oleh orang yang melalui jalannya. 

Adapun orang yang belum mengalami nya pun dapat juga memahami sekadarnya dengan sering bergaul dengan Kaum Ahli Sufi itu atau dengan membaca huraian2 seperti yang ada pada karangan kami, “Ajaaibul Qalb” (keajaiban Hati) iaitu sebahagian dari KItab kami Ihya Ulumuddin.  Mencapai suatu pengertian dengan alasan dan bukti keterangan adalah ilmu namanya ;  mengalaminya bernama “zauq”  ;  dan menerimanya kerana yaqin (dengan penglihatan matahati - pent) adalah  Iman. Jadi adalah tiga darjat

Firman Allah :

يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬‌ۚ

"....supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat ...."

[Al Mujadalah (58) : Ayat 11]

Di luar mereka adalah orang2 jahil menolak semua itu dari dasarnya dan merasa hairan mendengar kisahnya. Mendengar sambil mengejek dan menganggapnya sebagai omong kosong.  Tentang mereka itu Allah Taala berfirman ;

وَمِنۡہُم مَّن يَسۡتَمِعُ إِلَيۡكَ حَتَّىٰٓ إِذَا خَرَجُواْ مِنۡ عِندِكَ قَالُواْ لِلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ مَاذَا قَالَ ءَانِفًا‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ طَبَعَ ٱللَّهُ عَل َىٰ قُلُوبِہِمۡ وَٱتَّبَعُوٓاْ أَهۡوَآءَهُمۡ (١٦)

"Dan di antara mereka yang mendengar ajaranmu (dengan sambil lewa), sehingga apabila mereka keluar dari sisimu berkatalah mereka (secara mengejek-ejek) kepada orang-orang yang diberi ilmu ; Apa yang dikatakan oleh Muhammad tadi? Mereka itu ialah orang-orang yang telah dimeteraikan Allah atas hati mereka dan ialah orang-orang yang menurut hawa nafsunya.

[Muhammad (47) : Ayat 16]

أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فَأَصَمَّهُمۡ وَأَعۡمَىٰٓ أَبۡصَـٰرَهُمۡ

(Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka dan dibutakan penglihatannya (23)

[Muhammad (47) : Ayat 23]


[Munqiz Ala-Adh Dholal]

PENJELASAN DAN RENUNGAN :
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

🌷Imam Ghazali memperoleh mutiara Rahsia yang tak terhitung banyak nya hasil dari persulukan beliau mengikut disiplin Ahli Sufi @ Ahli Ma'rifat, yakni ilmu yang beliau tidak mendapat nya sebelum beliau memasuki dunia Ma'rifat. 

🌷Beliau berkata "tak mungkin di bahas ilmu yang ku perolehi dengan mendalam "  iaitu ilmu yang di peroleh sewaktu suluk beliau kerana ianya merupakan hakikat Tauhid dan hakikat Ikhlas yang terpancar dari Cahaya Ketuhanan. Bukan semata2 teori aqal.  Tetapi Ianya merupakan Ilmu "zauq"  (ilmu pemerasaan hati dan ruh) dan ilmu ladunni (ilmu yang di ajar oleh Allah Ta'ala kepada hamba2 pilihan nya) dan Ilmu Mukasyafah (ilmu yang terhasil pandangan ruh kepada  Zat Tuhan yang Laisa Kamithlihi Syai'un)

🌷Permulaan orang yang mendapat Ilmu Ma'rifat Ilahiyyah adalah ketika pandangan matahati nya melihat fana' perbuatan makhluk (binasa sekalian perbuatan makhluk nibah kepada perbuatan Allah ta'ala).  Pada peringkat ini seseorang hamba Allah yang salik akan memperoleh Tauhid Af'al iaitu Tingkatan Pertama Tauhid pada jalan Ma'rifat Ilahiyyah.  Tauhid ini lah permulaaan Tauhid yang murni, yang tiada lagi syirik khafi atau mazmumah di dalam nya.

🌷Imam Ghazali memperoleh Tauhid yang murni setelah mujahadah mengikut disiplin Sufi sedangkan sebelum nya beliau bergelumang dengan berbagai syirik khafi dan mazmumah yang tak dapat di engkari.

🌷 Imam Ghazali mendapat keyakinan yang pasti bahawa sesiapa yang belum memasuki dunia Ma'rifat, tidak akan memperoleh Hakikat Tauhid, tiada akan mengetahui hakikat Kenabian kecuali sekadar mengenal nama nya saja.  Namun mereka yang belum memperoleh hakikatnya masih boleh memahami nya dan menerima kebenarannya dengan cara bergaul dengan Ahli Sufi.

🌷Selain dari mereka..... iaitu selain dari mereka yang mendapat hakikat nya dan juga mereka yang mengakui kebenaran Ahli Ma'rifat secara lisan ... selain dari mereka ini semua adalah golongan yang mengikuti hawa nafsu dan terttutup matahati mereka. (sebagaimana Firman Allah di atas tadi)

🌷Akhir nya Imam Ghazali membuat kesimpulan, tiada jalan yang lebih baik untuk memperoleh keredhaan Allah melainkan dengan mengikuti langkah2 Ahli Sufi kerana merekalah yang sebenar2nya mengikuti Rasul di dalam setiap gerak geri dan perlakuan Baginda.

🌷Wasiat dari pengalaman Imam Ghazali ini adalah suatu yang paling berharga bagi kita Ummat Islam.  Lebih2 lagi perutusan Imam Ghazali  ini adalah suatu peringatan paling penting kepada Ulama fiqh yang semata2 menitikberatkan hukum hakam syari'at sedangkan Toriqat danTasawwuf di abaikan. Lihat dan ambil i'tibar lah wahai orang2 alim yang berasa hebat dengan ilmu sedikit yang kalian miliki .... Sedangkan Imam Ghazali yang memiliki ilmu2 Syari'at yang tinggi ;  hafal Qur'an, hafal ratusan ribu Hadith Nabi, mahir di dalam ilmu nahwu, sarf, balaghah, mantiq, bayan, sirah dll,  masih belum merasai hakikat Iman sehingga lah beliau menjalani Jalan Ma'rifat,  apa hebat ilmu kalian berbanding dengan Ilmu Ghazali itu?

🌷Mereka yang belum berpeluang memasuki Jalan Ma'rifat Ketuhanan kerana belum bertemu Shaikh Mursyid @ Guru keruhanian yang siddiq, masih berpelung merasai pada pemikiran "keindahan Ma'rifat "  itu dengan cara bersahabat dengan orang2 yang pernah berdamping dengan Ahli Ma'rifat atau dengan cara mentelaah kitab2 Karangan Ahli Ma'rifat yang terkenal di kalangan Ahlus Sunnah seperti Imam Hasan Al Basri. Imam Sufyan Ath-Thawri,  Imam Junaid Al Baghdadi, Imam Jilani, Imam Sazili, Imam Ibn Atho Illah, Imam Sayuthi, Imam Qastolani, Imam Qushairi, Imam Haithami dan ramai lagi Auliya Allah yang memperoleh kemuliaan tinggi di sisi Allah Ta'ala.  Moga ALlah Ta'ala meredhai mereka sekaliannya.

Semoga Allah Ta'ala kurniakan kita ilmu sepertimana yang di anugerahkan kepada kekasih2 Nya.

Wallahu A'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...