Halaman

Rabu, 18 Julai 2012

~PaTuh krn syg bkn takut~

bismillah..

Tradisi lemah lembut(ar-rifq) dalam menguruskan rumah tangga mempunyai byk manfaat. Misalnya seorg ayah menjadi lbh mudah mencapai keinginannya kpd keluarga dgn sifat lemah lembut, dan itu akan membuatkan hatinya lbh lapang. Sifst lebah lembut juga akan menguatkan ikatan batin antara aggota keluarga dan memperkuatkan tali kekeluargaan. manfaat lainnya anak-anak tidak takut utk berterus terang mengakui kesalahannya kpd ibu bapa krn mereka sedarkan akan tindak balas ibu bapa kpd mrk pasti tidak dlm bentuk kekerasan hanya dengan lemah lembut semata.

~Tsana(anak perempuannya) mengatakan
"ayah,menyakini bhwa kaedah memberikan hadiah dan menjatuhkan hukuman itu perlu dilakukan.

~Saiful Islam(anak lelakinya) mengatakan
"hukuman yang paling berat yang diberikan ayah kpd salah seorg drp kami adlah tarik telinga. Suatu ketika, telinga saya ditarik dan ini adalah bentuk hukuman yang paling berat saya terima. puncanya suatu pagi ada kesalahan saya tlh lakukan. tetapi, waktu tghari,sekitar jam 11,ayah menelefon bg menenangkan saya dan memperbaiki hubungan kami kembali. peristiwa itu sgt terkesan di jiwa saya."


~ayah masuk ke ruangan makan dan memanggil saya ,langkah agak pelahan krn takut. ayah berkata,"duduklah dan angkat kedua2 kakimu.". lalu ayah memukul saya dengan pembaris pendek. setiap sebelah kaki memdpt 10 sebatan. tp terus terang saya sebenarnya ingin ketawa krn saya tidak berasa sakit pun krn ayah memukulnya dgn pelahan. Ayah hanya ingin membuat saya mengerti bahawa saya telah melakukan kesalahan dengan tidak memakai selipar semasa diluar tadi~

petikan 'cinta di rumah Hassan Al-Banna'

q_Q

inniakhofullah@butterwrdfly

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...