Benar
bahawa syarak membolehkan wanita bekerja dan membolehkan ia keluar ke
pasar-pasar untuk menunaikan keperluannya, tetapi ia mensyaratkan
kepadanya beberapa perkara sebelum ia keluar yang secara ringkasnya:
1.
Menundukkan pandangan dan tidak bercampur gaul tanpa keperluan kerja,
menjauhkan tempat-tempat syubhat dan berhati-hati dari semua itu: Ia
merupakan perkara yanga amat susah. Dalam ketiadaan daulah Islam yang
mana kita dapati bahawa pejabat-pejabat dalam syarikat-syarikat
mewajibkan adanya para pekerja dalam satu bilik lebih dari sembilan jam
secara berterusan yang memberi kebebasan untuk memandang dan berbincang
di luar urusan kerja. Lebih utama adalah memisahkan tempat-tempat wanita
dan lelaki di dalam syarikat itu sendiri dan hubungan antara keduanya
dilakukan betul-betul pada ketika tugas mereka memerlukan hal tersebut.
2.
Menjaga kesopanan wanita dengan memakai pakaian syarak yang sempurna
dalam kehidupan umum. Tidak ragu lagi kerana wanita keluar dalam keadaan
sopan dan serius akan menghalang pandangan mereka yang ada keraguan
dalam hatinya, iaitu orang yang tidak takut kepada Allah.
3.
Mencegah dari berkhalwat. Khalwat adalah apabila seorang wanita dan
seorang lelaki berada di suatu tempat yang tidak membolehkan seorang
yang lain untuk masuk tanpa izin keduanya. Contohnya seorang pengurus
mengadakan mesyuarat dengan seorang pegawainya dengan menutup pintu
biliknya serta meminta agar mereka tidak diganggu oleh sesiapa. Yang
dituntut adalah mesyuarat diadakan di dalam bilik tetapi pintunya
dibiarkan terbuka hingga sesiapa yang lalu di hadapan bilik dapat
melihat mereka.
4.
Menghalang wanita dari melakukan sebarang kerja yang membahayakan
akhlaknya atau merosakkan masyarakat. Maka wanita dilarang untuk bekerja
dalam pekerjaan yang bermaksud untuk mengeksploitasi kewanitaannya
seperti bertugas dalam pasaraya bagi tujuan menarik pelanggan, di
kedutaan yang bertujuan menggunakan kewanitaannya untuk memperoleh
tujuan politik, pramugari kapal terbang untuk menarik pelanggan,
setiausaha yang berpenampilan menarik agar mereka dapat berlaku lembut
dengan pelanggan, tetamu dan malah pengurusnya juga!
5.
Menghalang wanita melakukan sebarang kerja yang haram seperti bekerja
di bank-bank dan syarikat-syarikat kapitalis dan syarikat bursa saham
serta tempat-tempat menjual arak dan daging khinzir.
Hal ini
mengingatkan kita bahawa masyarakat hari ini memandang wanita terhad
kepada materi, jasad dan kepentingan semata. Bentuk tubuh si gadis
merupakan faktor penting, bahkan menjadi syarat asas untuk diterima
bekerja. Begitu juga, sistem sekarang ini tidak menjamin hak-hak ibu
dalam hal melahirkan anak, menyusu dan menjaga mereka. Biasanya mereka
diberikan cuti empat puluh hari sahaja untuk menguruskan hal bayinya
itu! Banyak syarikat lain sebenarnya membuang pekerja wanita yang hamil
dan ada juga yang langsung tidak mengambil pekerja wanita! Oleh yang
demikian menjadi bertambah sukar bagi wanita untuk mencari kerja dengan
mengambil kira tanggungjawab-tanggungjawabnya yang lain.
Sistem
yang zalim ini serta situasi yang rosak ini menyusahkan urusan-urusan
kaum wanita. Kewujudan kita dalam masyarakat yang tidak menjaga
perkara-perkara yang haram dan tidak komited dengan pengaturan hubungan
antara lelaki dan wanita agar bersesuaian dengan ajaran-ajaran agama
kita yang suci, menyukarkan lagi kerja wanita dan menuntut kesabaran dan
kecekalan yang lebih. Hal itu menyebabkan ramai pemudi lebih suka
tinggal di rumah (hingga tidak berkahwin pun) daripada bekerja dan
berhadapan dengan gangguan dan provokasi setiap hari. Sedangkan
diketahui bahawa ramai wanita yang berkesanggupan untuk menyesuaikan
kedua-dua hal tersebut meskipun hal itu menuntutnya agar mengerahkan
usaha dengan lebih besar dan berkali ganda.
Di akhir
kajian ini kita dapat simpulkan: bahawa asal permasalahan sekitar wanita
bekerja adalah kerosakan yang berlaku dalam masyarakat kita disebabkan
kefahaman yang rosak yang tersebar dan bercokol dalam pemikiran kita.
Hal itu merupakan natijah dari tidak diterapkannya hukum-hukum Allah.
Oleh itu hendaklah kita letakkan keutamaan kita untuk menghilangkan
kerosakan ini dan bekerja untuk mengubahnya melalui perubahan
konsep-konsep mengenai kaum wanita dalam masyarakat kita dan meminta
semua orang untuk mengembalikan pemerintahan sesuai dengan apa yang
diturunkan oleh Allah supaya keadilan kembali dan ketenangan,
kebahagiaan dan kegembiraan meliputi ahli keluarga kita. Kesengsaraan
wanita tidak terletak pada isu dia bekerja di luar rumah semata, dan ini
berbeza antara seorang wanita dengan yang lain. Penderitaan sebenarnya
terletak pada realiti rosak yang masih kekal dalam keadaan rosaknya.
Penderitaan sebenarnya dan penderitaan semua manusia adalah kerana Islam
tidak dijadikan roda yang kehidupan itu dapat disesuaikan dengannya.
Kepada saudari yang bekerja:
Di
akhir kajian saya ini, keadaan saya telah menjadi stabil dan tenang
serta lega hati saya kerana saya melakukan peranan sebenar saya pada
hari ini, iaitu asas Allah menciptakan saya sebagai wanita. Saya tidak
perlu untuk bekerja di luar rumah untuk merealisasikan kepuasan diri dan
membuktikan kecerdikan saya. Pada hari ini wahai saudari-saudari saya
ada di rumah, memberi pelukan hangat, tangan yang mesra terhadap suami,
anak-anak, ahli keluarga dan mahram-mahram saya. Dan inilah peranan yang
besar dan penting berlawanan dengan sangkaan-sangkaan yang dilemparkan
oleh musuh Islam kepada kita.
Pesanan buat saudariku yang bekerja:
Sekiranya
saudari tidak terdesak untuk bekerja, dan jika saudari mempunyai rumah,
suami dan anak-anak, mereka lebih memerlukan saudari dari sebarang
kerja lain. Mereka lebih penting kepada saudari dari harta maka
tinggallah dengan mereka, wahai kaumku untuk mengurus dan mendidik
mereka. Peliharalah rumah saudari, suami dan anak-anak saudari serta
sediakan buat mereka kehidupan yang tenang dan penuh kasih sayang. Rumah
saudari lebih utama buatmu saudariku.
Seterusnya
serahkan diri saudari untuk bekerja di jalan Allah dan menegakkan
kalimah-Nya. Allah adalah yang lebih penting dan lebih manis dari
sebarang kerja lain yang saudari telah lakukan. Umat memerlukan saudari.
Kaum wanita lain yang dizalimi, yang ditindas dan sesat memerlukan
saudari. Kewajipan kitalah kaum wanita seperti kaum lelaki untuk bekerja
bersama mereka untuk melakukan perubahan supaya kita mendapat keredhaan
Allah dan kemuliaan di dunia dan syurga yang kekal di akhirat.
Sumber: Terjemahan dari Majalah Al Izzah, Lubnan. Edisi ke 8.
garapan al-ahibbatu,
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=15611.300
inniakhofullah@butterwrdfly
Tiada ulasan:
Catat Ulasan