Dilema Wanita
Belajar
di peringkat menengah, kemudian ke universiti, setelah itu bekerja
sepenuh masa dan kemudiannya ‘double shift”, perkahwinan dan melahirkan
anak tidak termasuk keutamaan saya! Saya berkahwin ketika berusia 25
tahun dan dianugerahkan dua orang anak yang jarak usia antara keduanya
tidak lebih dari sebelas bulan hingga saya terpaksa berhenti kerja.
Keadaan saya yang meninggalkan alam pekerjaan itu menyebabkan pada masa
ini saya berhadapan dengan banyak tekanan dari masyarakat, suatu perkara
yang menjadikan saya ragu-ragu terhadap kebenaran keputusan yang telah
saya buat. Semua ini mendorong saya untuk melakukan penyelidikan
berkenaan topik: “Wanita bekerja di luar rumah”. Soalan ini selalu
membelenggu saya; adakah apa yang saya usahakan dalam pekerjaan saya ini
untuk merealisasikan kepuasan diri, kebahagiaan palsu atau hakiki?
Untuk menjawab persoalan ini saya mesti
memahami sebab saya berusaha dalam pekerjaan saya sepanjang hidup saya.
Lalu saya sampai kepada jawapan bahawa sebabnya adalah kembali kepada
konsep-konsep yang saya ambil dari persekitaran hidup saya dan juga
rakan-rakan sebaya saya. Konsep-konsep ini dapat disimpulkan pada wanita
itu tugas asalnya adalah seorang pekerja, bukan ibu ataupun pengatur
rumahtangga. Tugas dan gaji khususnya itulah yang akan merealisasikan
kepuasan dirinya dan kebahagiaannya. Saya tidak mencela kedua ibu bapa
saya kerana telah mendidik saya dengan konsep-konsep yang salah ini
kerana ini merupakan natijah semulajadi yang terhasil kerana umat
berhadapan dengan perang budaya kapitalis secara luarbiasa dengan
pelbagai cara dari media, iklan, episod drama dan juga filem-filem,
metodologi pendidikan dan program kebudayaan, pimpinan pemikiran dan
politik yang disuburkan melalui tapak tangan Barat dan dipelihara dengan
baik oleh mereka, barangkali juga dalam asuhan mereka.
Sementara
kita umat Islam ini sesungguhnya menjadikan syariat sebagai tolok ukur
perbuatan kita. Agar kita dapat mengeluarkan sesuatu hukum syarak, kita
hendaklah mengetahui realiti supaya hukumnya dapat diterbitkan. Oleh itu
kita bermula dari awal dengan mengetahui kewajipan asal bagi wanita
kemudian baru beralih pada kewajipannya sebagai isteri, hukum syarak
berkenaan tugasnya, syarat-syarat ia bekerja di luar rumah dan masalah
sebenar berkaitan tugas ini.
Hukum asal wanita itu adalah menjadi ibu dan pengatur rumahtangga. Ia adalah kehormatan yang wajib dijaga:
Sesungguhnya
perkataan pengatur rumahtangga tidak bermaksud bahawa wanita adalah
pembantu rumah atau khadam bahkan ia bermaksud bahawa wanita adalah
pengurus rumahtangganya dan orang yang bertanggungjawab ke atasnya
sepertimana yang disebutkan dalam hadith:
Diriwayatkan
oleh al-Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Umar r.a. bahawa
Rasulullah SAW bersabda: “Setiap dari kamu adalah pemelihara dan setiap
kamu bertanggungjawab terhadap apa yang dipeliharanya. Seorang pemimpin
adalah pemelihara dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang
lelaki adalah pemelihara keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap
mereka. Seorang wanita adalah pemelihara dalam rumah suaminya dan
bertanggungjawab terhadap apa yang menjadi tanggungjawabnya. Seorang
khadam adalah pemelihara harta tuannya dan ia bertanggungjawab terhadap
pemeliharaannya.”
Maka wanita adalah pemelihara dan dia
bertanggungjawab terhadap pemeliharaannya. Dia merupakan pemimpin dalam
mendidik anak-anaknya, dalam mengajarkan mereka, membaguskan akhlak
mereka, membina pemikiran mereka. Supaya wanita dapat melakukan peranan
ini, dia hendaklah menyiapkan dirinya dengan menuntut ilmu dan
pengetahuan syarak dengan kadar yang diperlukannya dan yang
membolehkannya melaksanakan kewajipan ini. Lelaki pula, sama ada bapa,
abang atau suami wajib menyediakan perkara-perkara tersebut untuknya.
Sementara keadaan dirinya yang merupakan kehormatan yang wajib dijaga,
Islam telah menjadikan kematian dalam rangka memelihara kehormatan ini
sebagai syahid. Manakala fungsinya sebagai ibu adalah dirinya yang
merupakan tiang dalam membina keperibadian adalah satu perkara yang
bukan teori atau khayalan. Allah SWT ketika hendak memberikan contoh
kepada orang-orang yang beriman, memilih untuk mencontohkannya dengan
seorang wanita “Dan dijadikan contoh oleh Allah kepada orang-orang yang
beriman, isteri Firaun” kemudian Dia berfirman: “Dan Maryam anak Imran”.
Hal ini meskipun menunjukkan kepada sesuatu perkara, ia sesungguhnya
menunjukkan keagungan peranan wanita dalam membina
keperibadian-keperibadian. Demikian juga apa yang telah ditunjukkan oleh
Rasulullah SAW: “Ambillah setengah agama kamu dari al-Humaira’ ini,
iaitu ummul mu’minin Aisyah.”
Tidak
ragu lagi bahawa hal ini menetapkan tanggungjawab atas wanita, iaitu
hendaklah ia pertama-tama sekali melihat kepada dirinya dengan pandangan
yang mendalam, yang benar hingga dia dapat melihat dan merasakan
keagungan tempatnya dalam Islam dan memahami bahawa ia merupakan nadi
kehidupan dalam keluarga dan masyarakat. Sesungguhnya dia berkhidmat
kepada urusan rumah dan kebaikan keluarganya, dan dialah yang
bertanggungjawab supaya Allah itu dingati dengan banyak di rumahnya.
Allah disucikan dan dipuji pada pagi dan malam hari di rumahnya. Solat
dilaksanakan, dan al-Qur’an pula dibaca di dalamnya. Sementara
anak-anaknya pula dididik seperti ia mendidik dirinya untuk memikul
dakwah, ketaatan, berkorban dan memberi di jalan Allah, sementara
gangguan dari manusia atau pihak pemerintah tidak dapat memudaratkannya.
Sesungguhnya
kewajipan isteri terhadap suaminya banyak sekali sepertimana jua
tanggungjawab suami terhadapnya. Belum dikira lagi semua kewajipan
syaraknya sebagai manusia; seperti solat, puasa, zakat, haji, berlaku
benar, menunaikan amanah, menutup aurat, taat kepada suami, berbuat baik
kepada ibu bapa, menghubungkan silaturrahmi, menuntut ilmu, muhasabah
pemerintah, jihad defensif, melakukan amar ma’ruf nahy munkar, memikul
dakwah, membai’at pemimpin umat Islam, melazimi berbuat taat dan banyak
lagi. Ini adalah sebahagian kefardhuan yang berkaitan dengan wanita dan
yang meliputi semua aspek kehidupan termasuk: ibadat, muamalat, uqubat,
makanan, pakaian dan akhlak. Oleh itu, peranan wanita Islam tidak terhad
di rumah sahaja meskipun keibuan dan tugasnya di rumah adalah tugas
asalnya, tetapi menjangkau kepada semua aspek kehidupan Islam.
Kewajipannya sebagai isteri boleh diringkaskan seperti berikut:
1. Mentaati suami dalam perkara kebaikan:
a.
Rasulullah SAW telah memerintahkan hal tersebut: “Jika seorang wanita
itu solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, memelihara
kemaluannya dan mentaati suaminya, ia akan masuk syurga.”
b.
Allah SWT juga berfirman: “Seorang lelaki itu adalah pemimpin kepada
kaum wanita dengan kelebihan yang telah diberikan oleh Allah kepada
sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan terhadap harta yang
dinafkahkan oleh mereka.” Juga, “Dan bagi lelaki itu satu darjat atas
kaum wanita.” Kepimpinan suami atas isterinya adalah kepimpinan berupa
pemeliharaan, bukan kepimpinan pemerintahan. Si isteri diwajibkan untuk
taat. Suami wajib menafkahinya mengikut yang makruf dan memerintahkannya
dengan perkara yang membawa kepada mentaati Allah Ta’ala dan si suami
tidak sekali-kali memiliki kuasa ke atasnya jika dia memerintahkannya
untuk berbuat maksiat kepada Allah. Na’uzubillah.
c.
Memelihara kemuliaannya serta perasaannya dengan menjaga matanya,
telinganya dan perasaannya. Janganlah dia melihat pada isterinya, di
rumah selain yang dapat menyukakannya dan tidak mendengar melainkan
perkataan yang diredhai dan juga tidak menerima tetamu yang tidak
disukai oleh suaminya.
d. Menjaga agamanya dan kehormatannya.
Hal itu dilakukan dengan menjauhkan diri dari bertabarruj dan menayang
dirinya kepada lelaki asing di dalam dan luar rumah. Seorang wanita
tidak akan menunjukkan perhiasannya melainkan kepada suaminya. Wanita
solehah adalah yang sentiasa beribadat kepada Allah, memastikan agar
suaminya menerapkan Islam pada dirinya, keluarganya dan hidup dengan
dakwah dan tingkahlaku Islam.
2. Melaksanakan pengurusan rumah tanggga menerusi:
a. Berkhidmat kepada suami dan menunaikan permintaannya yang berupa perkara maknawi dan materi.
b. Memerhatikan pandangan serta pendengaran suami agar sentiasa melihat rumah dalam keadaan bersih, teratur dan sebagainya
c.
Menjaga harta suaminya dan memeliharanya meski apa jua jenisnya. Ia
tidak boleh membelanjakan harta suaminya tanpa izinnya.
d.
Berusaha untuk memperoleh keredhaannya dan memasukkan rasa gembira dalam
hatinya. Jika dia pulang ke rumah, disambut dengan keadaan bersih dan
berhias.
3. Mendidik dan membesarkan anak-anak:
a.
Wanita hendaklah mendidik anak-anaknya dengan baik, iaitu sabar, lemah
lembut dan belas kasihan. Janganlah dia memarahi anak-anaknya di hadapan
suaminya. Jangan mendoakan keburukan terhadap mereka. Jangan mencela
atau memukul mereka kerana sesungguhnya hal itu dapat menyakiti hatinya.
Tambahan pula mendoakan keburukan terhadap anak-anak adalah satu
perkara yang dilarang oleh Rasulullah SAW dalam sabda baginda:
“Janganlah kamu doakan keburukan terhadap diri kamu, dan janganlah kamu
doakan keburukan terhadap anak-anak kamu, janganlah kamu doakan
keburukan terhadap harta kamu, kerana (tatkala kamu berdoa) mungkin
tepat pada waktu mustajab, lantas Allah kabulkan doa kamu ( membuatkan
kamu menyesal).” [HR Abu Dawud].
b. Hendaklah mendidik
anak-anaknya mengenai bersuci, menjaga kebersihan, memelihara diri,
berani, tidak bercakap kosong agar mereka tumbuh sebagai umat Islam,
hidup dengan Islam dan untuk Islam. Allah akan memperbanyakkan kebaikan
bagi mereka dalam masyarakat dan Rasulullah SAW membangga-banggakan
mereka dan yang seperti mereka di akhirat kelak.
Kita
simpulkan dari semua ini, bahawa kewajipan wanita sebagai manusia,
isteri dan ibu adalah banyak dan rumit. Apatah lagi jika ditambah semua
itu dengan tugasnya di luar rumah untuk tempoh masa yang panjang hingga
lapan atau sembilan jam baru pulang ke rumah. Ia menantikan siapa yang
akan melayannya, bukan dia yang melayan suami dan anak-anaknya!
Terhasillah dari situ masalah-masalah rumahtangga, perkelahian dan
pertengkaran disebabkan tekanan melampau dan keletihan yang dideritai
oleh wanita. Jika Allah telah menyamakan ganjaran wanita yang memelihara
rumahtangganya dan ahli keluarganya dengan ganjaran mujahid maka ini
sesungguhnya menunjukkan tahap kepentingan tugas ini serta menunjukkan
bahawa ia adalah tugas asasi yang disediakan untuk wanita.
Diriwayatkan
bahawa Asma’ bint Yazid ibn as-Sakan r.a datang menemui Nabi SAW dan
bertanya: “Wahai rasulullah, sesungguhnya aku jurucakap kaum wanita
Islam. Mereka semua berkata dan berpendapat sepertiku. Sesungguhnya
Allah Azzawajalla telah mengutusmu kepada kaum lelaki dan juga
perempuan. Kami telah mempercayaimu dan mengikutimu. Dan bahawasanya
kami ini, kaum wanita, terhad bilangan kami, sentiasa duduk di rumah.
Dan bahawasanya kamu kaum lelaki , telah diberi kelebihan dengan solat
Jumaat, dan menyaksikan jenazah. Apabila mereka keluar untuk berjihad,
kamilah yang menjaga harta benda mereka dan memelihara anak-anak mereka.
Tidakkah dapat kami berkongsi dengan mereka dalam pahala ini?” Sebaik
sahaja jurucakap wanita ini habis dari pengaduannya, Rasulullah menoleh
kepada para sahabatnya, seraya berkata kepada mereka: “Pernahkah kamu
mendengar pembicaraan seorang wanita yang pandai mengemukakan masalah
dalam agamanya daripada wanita ini?” Para sahabat menjawab serentak:
“Kami tidak sangka ada seorang wanita yang dapat mengemukakan
permasalahan seperti ini, wahai Rasulullah!” Rasulullah lalu menoleh
kepada wanita itu seraya berkata: “Beredarlah wahai Asma’! Dan
beritahulah kepada kaum wanita yang lain, bahawasanya penjagaan seorang
wanita kepada suaminya, dengan mencari keredhaannya, dan membuat segala
yang disukainya itu adalah menyamai semua itu.” Lalu beredarlah Asma’
sambil bertahlil dan bertakbir memberitahu khabar gembira mengenai
pernyataan Rasulullah SAW kepadanya itu.”
petikan: garapan al-ahibbatu, http://halaqah.net/v10/index.php?topic=15611.msg278488;topicseen#new inniakhofullah@butterwrdfly
Tiada ulasan:
Catat Ulasan