Halaman

Khamis, 5 Januari 2012

DEKAN LIST..fiddunnya wal akhirah...

bismillah..
saAt ini berAda di satu sudut ruAng ilmu yg kiri kAnan..
berlegar-legAr mengAtakan ilmu, dan minggu ini adAlah minggu exAm...
semuanya bZ mennyelOngkar segala notA2 dari kengKawan..
pergi liBry..

mCm2 ragam mereka yg bergelar student..utk dpt DL...(DEKAN list)
trima Qaseh buat teman2 yg sering mengingatkan QasEh ILAHI yg tak pernah padam..wlpn kita sering PADAMkan dalam tiap2 detik yg gembira...
  ingin rasanya memetik qAlam2 sohabiah yg sering diri ini sentiasa tagihkan tAzkir fi nAfs...


  • salam ukhwahhhh buat serikandi SD yang dikasihi kerana Allah....
    wish to All of u Gud luck for final exam sekarang...
    sekadar renungan bersama....
    apabila kita apabila kita menguasai sesuatu ilmu, secara tak langsung kita akan cemerlang dalam pepetksaan tp,dapat keputusan yg cemerlang, x semestinya kita dapat menguasai ilmu...
    p/s: study becoz of Allah n to get ilmu (not examination oriented.)......

...ilmu yg dikuasai...pe yg kita dpt manfaatkn...
adakah ilmu tu sudaH habis tertinta diatas kepingan2 putih berhelai2..panjAngnya...?

*puyOO..mantop la dia tu Aku tgk pjg sungguh dia jwp...siap mitak helai kerRtas tmbahan lg...akU saLute r..mesti dpt mark tinggi

atau ilmu tu pada diri saja..

*beStnya dapaT ilmu...rs bangga AKU..meSti ramai yg kagum ngan aKu sebab iLmu nie banyak dah melekat kat dada aKu...


atau ilmu utk selama2 lamanya ia dapat dimanfaatkan hingga akhirnya...

*ilmu yg aKu dapat saAt ini harap dapat MAnfaat utk hidUpku...seluruh sekElilingku..aku TENGOK masyarakat ketagihkan ilMu..



* Doa sebelum belajar

رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا
“Wahai Rabbku, tambahkanlah ilmu bagiku.”
 Surat ThOha ayat 114

* Doa agar diberi tambahan ilmu syar’i


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً


"Ya Allah, sungguh aku memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rizki yang baik dan amal yang diterima."
 (HR. Ibnu As-Sunni dalam ‘Amalul Yaum wal Lailah, no. 54, dan Ibnu Majah no. 925. Isnadnya hasan menurut Abdul Qadir dan Syu’aib Al-Arna’uth dalam tahqiq Zad Al-Ma’ad 2/375.)

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ


"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku.

(Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.)

Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."
 (Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.)


makin hari makin JAHIL terasa...
umurku makin bertambah...
tapi ilmu masih banyak yang belum aku selOngkari...
bagaimana diri ini utk terjun ke dunia luar...
yang pastinya aku akan berdepan seribu satu macam jenis manusia..
yang pastinya...berjuta2 lantunan omBak soalan menghempas diri yang kering dengan ilmu..



apa yang harus aku lakukAn...???

otak ligat memutar memikirkan apa yg harus dilakukan..apakah langkah ini harus menongkah dengan laju...
apakah diri ini masih sempat...???
apakah aku rs malu jika perkara yang remeh...
oh tidak...!!!
ilmu itu xkira umur...
biar sesaat nampak lemah...tak punya apa2
tp...
rugilah rasanya jika selama2nya aku tidak tahu apa2...
ilmu itu luas...yg harus dikongsi bersama..
mungkin kau tahu itu dan aku tak tahu apa yang kau tahu..
krn kita berbeza...
namun apa salahnya jika yg berbeza itu kita...bersatu...
menjadi bentneg yang akuat buat diri yg tidak sempurna ini...
apalah maknanya ilmu melangit tinggi andai...
diri lupa pada ILAHI...
diri angkuh dgn suruhan ILAHI..
diri sombong utk dgn syariatNYa....


apalah gunanya dada penuh dengan ilmu andai...
diri tidak mampu mengamalkannya..
tidak kuat utk menyebarkannya..
tidak mampu utk berkata2 yg HAQ....


















 *        *     *
 AIR DITANGAN MENGALIR DERAS..
UNTUK BERDANSA LAJU DIATAS PAPAN KEKUNCI LAPTOP..
FIKIRAN LAJU MAHU MENGUKIR SEBUAH LUKISAN YG TRBUKU DI HATI...



...inniakhofullah@butterwrdfly

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...