Halaman

Khamis, 5 Mei 2011

lukisan nadi


Buah fikiran terasa mengelegak,airnya macam nak keluar dari hujung jari jemari,sudah tiba masanya pula jari ini meng‘exercise’kan  otak yang ‘berlemak’ untuk keluar ‘peluh’ makin disimpan, alamak.. ‘obesiti’ pulak nanti.
“did you happy if give up with this problem...?”
 mesti ramai yang jawap “no”dengan mulut bagai cawan terbalik,riak wajah pula tunduk kesedihan.
 Jadi apa solution yang kita patut ambil.
...that’s right “solution”...
 Kadang-kadang kita hampir terlupa kebanyakannya always think of problem if waktu amat tersepit bagai batu besar yang menghempap dada terasa sesak sukar bernafas. Kepala macam nak pecah je asyik bak kata orang kedah “dok pikiaq masaaloh,masaloh,masaaloh” sampai demam dibuatnya.  Teringat bait-bait hubbu akhi dikala diri dirundung pilu...”jangan tunggu pada pintu yang tertutup padamu tapi pergilah pada pintu-pintu yang masih terbuka untukmu...”kata-kata ini akan sentiasa tersemat dalam hati [thanks brother]. Kita masih ada ruang dan peluang lain,mungkin apa yang kita nantikan itu bukanlah terbaik untuk kita hatta kita terasa it’s the best for me but you must remember that...Allah lebih arif. Biarlah dunia ini mengatakan...”ish ruginya...” “emm tak de peluang dah untuk hang lepas nie...” “abislah hang..”
teringat pula
 “it’s about your ...mind..”
  “lantak pi la depa mau kata apa yang penting,apa tindakkan hang”.
 Disaat diri ‘dicucuk duri’ apa yang ada pada kita dalam mind kita the first thing...emm..apa ye...,
 adakah kesabaran..
.tapi rasanya tak kot...
mungkin,
aduh..”sakitnyo”
keluhan kesakitan maybe it’s biasa for kita tapi yang pertama itulah yang boleh kita lupa sesuatu yang lebih utama...Allah...
keluhan dari hambanya itu merupakan perkara normal tapi kalau keluhan yang merungut..maka seolah-olah bersungut kerana perbuatan-Nya.
             “Barangsiapa yang bersedih kerana kehidupan dunia beerti
                                        dia telah marah pada tuhannya”-[poster yang tertampal dalam bilik]
Ikhlas tidak beerti kita mengalah..
. tapi ikhlas dalam menerimanya dengan mencari jalan keluar “find out way” ingatkan dalam diri hidup ini sering dikecam masaalah..what ever you’re motivated to the other people..hakikatnya kita adalah manusia bersifat lemah..dengan positive thinking that..masaalah sebenarnya untuk buat kita kuat dari kelemahan itulah sebabnya masalah senantiasa bertamu ‘tetamu yang tidak diundang’. Bila dah terasa ‘aman’ from problem jangan sampaikan kata “I’m strong” sombong pulak bunyinya bila ruang dan peluang itu ada...but katakanlah “I’m strong because of Allah..”
Rasanya cukuplah bingkisan kerinduan buat hati dikala hati-hati terasa perit untuk bangkit. Kalau panjang nanti boring pulak pada sohabiah sebab ikut kajian sekarang nie amalan membaca dalam kalangan rakyat Malaysia dah merosot..jadi jom sama-sama ‘bertanding’ baca buku walau hakikatnya hadiah takkan dapat tapi hadiah yang lebih bernilai iaitu  kayanya dengan pemikiran..”ai baca buku yang kita study,okay pe..dah nama ilmu jugak tu “ ya that’s good but luaskan lagi ‘aura energy’ mind kita.
-tintainniakhofullah-
p/s: asif jiddan kiranya cara penulisan ini macam “nasi campur” saje utk baik pulih pe yang telah lama tinggalkan    
inniakhofullah@butterwrdfly

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...