Halaman

Selasa, 4 Disember 2012

Fatimah puteri Rasulullah..

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

penulis mahu memetik sedikit kisah puteri Rasulullah...Saidatina Fatimah...

"Kami tidak mempunyai pelayan di rumah dan Fatimah melakukan semua tugas rumah sendiri. Kami tinggal di sebuah rumah yang kecil. Disitu beliau menyalakan api dan memasak. Beliau sering menjahit sendiri bajunya sambil berusaha membesarkan api dengan meniupkannya. Beliau memangang roti dan membawa air. tangannya menjadi kotor kerana memutar pengisar tepung,begitu jua dibelakangnya kotor kerana membawa air. Pada waktu itu, ada tawanan perang dibawa ke Madinah dan Nabi Muhammad s.a.w memberikan mereka kepada sesiap yang memintanya. Aku menyarakan kepada Fatima supaya beliau meminta seorang pelayan daripada bapanya dan beliau setuju."

selanjutnya Fatimah berkata:

"Aku pergi ke rumah bapaku tetapi beliau tiada di rumah lalu Saidatina Aisyah r.a berkata beliau akan memberitahunya. sewaktu kami baru hendak tidur pada malam itu, bapaku datang ke rumahku. kami ingin bangun tetapi baginda tidak mengizinkannya bahkan duduk diantara kami. Aku dapat rasakan kakinya yang digin di tubuhku . Baginda bertanya apa yang kami inginkan dan aku pun menjelaskannya. Dengan lembut, bapaku berkata:

"Fatimah,bertaqwalah kepada Allah dan jangan melakukan kesalahan dalam melaksanakan kewajipanmu. Aku mahu mengajakan sesuatu kepadamu. Apabila hendak tidur,ucapkanlah Subhanallah,Alhamdulillah,dan Allahu Akbar sebanyak 33x . itulah yang elbih baik bagimu daripada mempunyai seorang pelayan."

daripa perbicaraan itu.

"Aku memalingkan wajahmu akhirat. Ada dua cara bagimu bagi mencapainya dan bersamaku di sana. Penuhilah kewajipanmu dalam beribadah kepada Allah secara sempurna dan penuhi kewajipan mu kepda suamimu. sekiranya seorangpelayang mengambil tanggungjawapmu itu, ia menyebabkan kamu  menjadi kurang sempurna.


kamu perlu mempunyai dua belah sayap supaya kamu dapat terbang ke darjat yang lebih tinggi. Bagaimana seorang lelaki ataupun wanita dapat mejadi hamba Allah yang sempurna?bagaimana orang menjadi manusa sempurna dan memenuhi kewajipannya? tugas kamu adalah mencari jawapan bagi pertanyaan2 itu.

pertama,
jadilah hamba Allah yang sempurna.
kemudian,
penuhilah kewajipanmu kepada suami,Ali.
beliau adalah lelaki hebat yang mewakili para wali yang bakal lahir daripada keluargamu. Apabila kamu dapat melakukan semua itu dengan sempurna,pasti kelak kamu berada bersamaku di syurga iaitu tempat manusia2 sempurna berkumpul."
                               direkodkan oleh Bukhari dan Muslim.

p/s:
subhanallah...tugas wanita tu....perhatikan dan fikir...

inniakhofullah@butterwrdfly

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...